Psychomotoriek bij kinderen

Psychomotoriek bij kinderen

Psychomotoriek is de samengang van de geest en het lichaam. Onze bewegingen worden vanuit het denken gestuurd en gepland. Dit vraagt een bepaald lichaamsbesef en lichaamsbeeld om zo gericht te kunnen bewegen.


Een goede ontwikkeling van de motoriek is de basis waaruit de complexere bewegingen worden gevormd. De fijne motoriek, de oog-hand coördinatie en de oog-voet coördinatie zijn hier een onderdeel van. Psychomotorische therapie behandelt niet enkel de fijn -en/of grootmotorische vaardigheden. Vaardigheden zoals schrijfmotoriek, lateralisatie, ruimtelijk-visuele vaardigheden, ruimtelijke oriëntatie, het planmatig werken, taakspanning en concentratie behoren hier ook toe.


Tekortkomingen in de motorische vaardigheden van een kind kunnen een negatief effect hebben op zijn zelfbeeld en zijn leercapaciteiten. Een kind met motorische ontwikkelingsachterstand heeft het veel moeilijker om vaardigheden aangeleerd te krijgen.  We zien dan ook dat het psychologisch effect zich voordoet in de vorm van faalangst en of een laag zelfbeeld.


Bewegen is het ontdekken van ons eigen lichaam.  We ervaren lateralisatie in onze linker -, en rechterhelft van het lichaam, we leren ons oriënteren in de ruimte. We vormen dus ons lichaamsbeeld, het lichaamsbesef en onze motorische vaardigheden.


De groot en fijn motorische vaardigheden liggen aan de basis om onze verdere vaardigheden te ontwikkelen zoals lateralisatie, visueel ruimtelijke vaardigheden, schrijfmotoriek, planmatig werken en concentratie; wat we allemaal nodig hebben om schoolse vaardigheden aan te leren en te verfijnen.


Copyright © Kine Tytgat